fredag 21 januari 2011


Har just läst boken "Kärnfrisk familj" och nu är jag såå inspirerad. Ut med socker och stärkelse. Inte riktigt som LCHF men samma tänk med de snabba raffinerade kolhydraterna som ställer till det i våra kroppar. Ett kapitel i boken handlar om författarens son som fått diagnosen infantil Autism. Pojken var så illa däran att föräldrarna funderade på om han kunde bo hemma längre. Så la de om hans kost eller rättare sagt hela familjens kost och uteslöt socker, stärkelse och mjölk och då blev han ganska snabbt bättre. Nu lever han ett helt normalt liv. Facinerande läsning och samtidigt skrämmande för vad är det egentligen vi stoppar i våra barn?

2 kommentarer:

  1. Hej Marie!
    Ja det har jag sett ett reportage om på tv. Intressant! Jag har märkt på Aston att han blir helt uppspelt och lullig av socker. Han får det sällan men när han får det så kan det bli just så.
    Önskar jag kunnat slopa mitt sockeberoende :), I´m hooked!
    Din tjej har väl inte blivit quasimodo? :)
    Tack för kommentaren.
    Ha det bra! Kram/ EDEN

    SvaraRadera
  2. Förlåt att jag inte svarat dig tidigare. Men nej, någon Quasimodo blev hon inte. Tror att de säger till om de skulle bli trötta i ryggen. Nu är hon ju 6 och en halv månad och hon tycker fortfarande att den är toppen att sitta i. Babysittern och bumbon däremot var ganska pestiga att sitta i. Bestämd dam!

    SvaraRadera